Donderdag 25 juni 2026 | 19:30 – 21:30 | inloop vanaf 19:00 | Keilepand, Rotterdam | Nederlands gesproken
Het Keilekwartier vormt tijdens de Rotterdamse Architectuurmaand 2026 het decor voor een ambitieus experiment in collectieve stadsontwikkeling. Met de Gebiedscoöperatie Keilekwartier worden verschillende vormen van samenwerking – van energie en mobiliteit tot voedsel, zorg en CO₂ – samengebracht op stedelijke schaal. De centrale belofte: een meer collectieve stad is ook een meer circulaire, weerbare en CO₂-arme stad.
Tijdens deze avond gaan vertegenwoordigers van uiteenlopende coöperatieve initiatieven met elkaar in gesprek over de kansen en uitdagingen van collectiviteit. Wat vraagt coöperatieve stedelijke ontwikkeling van bewoners, ontwerpers, financiers en overheden? Hoe maak je de maatschappelijke en ecologische meerwaarde zichtbaar? En wat kunnen we leren van bestaande praktijkvoorbeelden?
SPREKERS
Zajac Agnieszka (Sogent)
Ishtar Bakhtali (Buitenplaats Brienenoord)
Jelle Don (De Torteltuin)
Folkert van Hagen (Gebiedscoöperatie Keilekwartier)
De bijeenkomst vindt plaats in de RAM-tentoonstelling DeKracht van de Gemeenschap, waarin samenwerking, gedeeld eigenaarschap en nieuwe ontwikkelvormen centraal staan in de zoektocht naar een meer circulaire stad. Moderator Geert Maarse leidt het gesprek. Inloop vanaf 19:00 uur.
Carbon Stories is een initiatief van GROUP A | CARBONLAB, Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam en KeileCollectief, en wordt ondersteund door Klimaat Academie Rotterdam.

